10 -А, 10-Б




11.01.2021

Тема: Закономірності спадковості. Гібридологічний аналіз: основні типи схрещувань та їхні наслідки. Моногібридне схрещування, повне домінування

Мета: сформувати знання про закономірності успадкування, відкриті Г. Менделем, дослідити їх статистичний характер і цитологічні основи; вивчити особливості гібридологічного аналізу та можливості його застосування; з'ясувати, як відбувається успадкування ознак під час моногібридного схрещування за повного домінування ознаки.

Базові поняття і терміни: закони Г. Менделя, однотипність гібридів, розщеплення ознак, повне домінування.

ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Дослідження Грегора Менделя

    Основні закономірності спадковості встановив 1865 року видатний чеський дослідник Грегор Мендель, що вивчав гібридизацію рослин у Августинському монастирі у Брюнні (Брно).

      Свої досліди Г. Мендель провів на рослині з родини Бобові — горосі посівному (Pisum sativum). Він мав переваги перед іншими об’єктами для проведення генетичних досліджень:

1) є багато сортів, що чітко відрізняються станами певних спадкових ознак (забарвленням насіння, квіток, довжиною стебла, структурою поверхні насіння тощо);

2) рослини легко вирощувати;

3) життєвий цикл досить короткий, що дає можливість простежити передачу спадкової інформації нащадкам протягом багатьох поколінь;

4) репродуктивні органи повністю прикриті пелюстками, рослина самозапильна, тому нащадки кожної особини, яка розмножувалася самозапиленням, є чистими лініями (ознаки в ряду поколінь не змінюються);

5) можливе штучне схрещування сортів, що дає плодючі гібриди. З 34 сортів Мендель обрав 22, що мали чітко виражені відмінності, і використав у своїх дослідах зі схрещування. Мендель вивчав успадкування сімох головних ознак:

• висоту стебла;

• форму насіння;

• забарвлення насіння;

• форму та забарвлення плодів;

• розташування та забарвлення квіток.

       Схрещуючи чисті лінії гороху між собою, Г. Мендель одержав гетерозиготні (гібридні) форми. Ним було застосовано гібридологічний метод досліджень. Результати досліджень він обробляв статистично, і це дало можливість установити закономірності передачі різних станів спадкових ознак у ряді поколінь гібридів.

2. Перший закон Менделя: закон одноманітності гібридів першого покоління

       Суть експерименту полягала в такому: обравши рослини, що відрізнялися за однією парою альтернативних ознак, Мендель видаляв у рослин одного сорту пильники до того, як могло відбутися самозапилення, і за допомогою пензлика наносив на маточки пилок з квіток рослин іншого сорту. Потім він одягав на штучно запилені рослини маленькі ковпачки, щоб на маточки не міг потрапити пилок інших рослин.

      В усіх випадках з пари однак (верхівкові квітки — пазушні квітки, червоні пелюстки — білі пелюстки, зелене насіння — жовте насіння) у гібридів першого покоління F1 виявлялася лише одна — домінантна (пазушні квітки, червоні пелюстки, жовте насіння). Так був установлений закон одноманітності гібридів першого покоління.

Дано:

A — ген, що детермінує жовте забарвлення насіння гороху;

а — ген, що детермінує зелене забарвлення насіння гороху;

АА — жовті горошини;

Аа — жовті горошини;

аа — зелені горошини.

Знайти:

Генотип та фенотип гібридів першого покоління F1 — ?

Розв’язання:

       Явище переважання у гібридів першого покоління ознак лише одного з батьків Г. Мендель назвав домінуванням. Ознака, яка виявляється у гібрида і гальмує розвиток іншої альтернативної ознаки, була названа домінантною, а ознака, яка не виявила себе, — рецесивною.

    Закон одноманітності гібридів першого покоління (перший закон Менделя): у фенотипі гібридів першого покоління проявляється лише один із двох станів ознаки — домінантний.

3. Другий закон Менделя: закон розщеплення

       Насіння, що було зібрано з рослин у першому досліді (F1), були пораховані й висаджені наступної весни для отримання гібридів другого покоління (F2). У другому поколінні деякі рослини мали одні жовті насінини, а інші — зелені. Іншими словами, ознака, що була відсутня у F1, знову з’явилася у F2.

       Процес появи у другому поколінні ознак обох батьківських організмів (домінантних і рецесивних) носить назву розщеплення. Розщеплення виявляється не випадковим, воно підкоряється певним кількісним закономірностям, а саме: 3/4 від загальної кількості рослин — червоні квіти і лише 1/4 — білі. Відношення кількості рослин з домінантною ознакою до кількості рослин з рецесивною ознакою становить 3:1. Це означає, що рецесивна ознака гібрида першого покоління не зникла, а лише була пригнічена і виявилася в другому поколінні. Мендель назвав її рецесивною.

      3:1 — формула розщеплення за фенотипом у F2 моногібридного схрещування за повного домінування ознак.

      Розщеплення у F2 в певному кількісному співвідношенні домінантних і рецесивних ознак під час схрещування гібридів першого покоління (двох гетерозиготних особин) за фенотипом 3:1, а за генотипом 1:2:1 було назване законом розщеплення, або другим законом Менделя.

Другий закон Менделя: під час схрещування двох гетерозиготних організмів, тобто гібридів, які аналізуються за однією парою альтернативних ознак, у потомстві спостерігається розщеплення за фенотипом у співвідношенні 3:1 і за генотипом у співвідношенні 1:2:1.

4. Приклади розв'язання задач

Моногібридне схрещування — це схрещування особин, які відрізняються за однією досліджуваною ознакою.

При розв'язанні задач на моногібридне схрещування слід користуватися таким алгоритмом:

1) спочатку запишіть позначення алелів і відповідних проявів ознак;

2) генотип рецесивної особини можна визначити відразу, оскільки можливий лише один його варіант;

3) особини з домінантною ознакою обов'язково матимуть один домінантний алель, а другий можна визначити, знаючи, що в кожного гібрида один алель — від однієї батьківської особини, а другий — від іншої.

1.1.1.    У людини карий колір очей (В) домінує над блакитним (Ь). Гомози­готний  кароокий чоловік одружився з блакитноокою жінкою. Який колір очей матимуть їхні діти?


Дано:

В- кароокість;

b- блакитноокість;

F1 - ?


P: ♀ bb   ×  ♂ ВВ

 G:   b      ;          В

F:   В b – 100%  кароокі

 

 

 

Відповідь :  всі діти матимуть  карий колір очей.

 

1.1.2. Ген кароокості домінує над геном блакитноокості. Блакитноокий чоловік, батьки якого мали карі очі, одружився з кароокою жінкою, у батька якої очі були блакитні, а у матері - карі. Якого кольору очей можна чекати у дітей від цього шлюбу?

Дано:

В- кароокість;

b- блакитноокість;

F1 - ?







Вb              bb               Вb            Вb

         Вb                                 bb             

P: ♀ В b  ×  ♀ b b  

G:  В ,  b    ;       b 

 F:   В b,     b b

                                                  карі       блак.

                                                          50%        50%

 Відповідь: 50% дітей матимуть карий колір очей,   50% - блакитноокі.

1.1.3. Кароокий чоловік, батько якого мав блакитні очі, а мати - карі, одру­жився з кароокою жінкою, батьки якої теж мали різний колір очей. Троє дітей від цього шлюбу мали карі очі, а одна дитина - блакитні. Визначте генотипи батьків.

Дано:

В- кароокість;

b- блакитноокість;

P 1 - ?

Оскільки, при схрещуванні двох фенотипно однакових  особин в їхніх нащадків спостерігається розщеплення ознак 3:1, то ці особини гетерозиготні.

В_           bb                           В_             bb

       Вb                                            Вb

                                           P: ♀ Вb  ×  ♀ Вb  

                                           G:  В ,  b    ;     В ,  b  

                                            F:   ВВ,   Вb,    Вb,    b b

                                                  карі     карі   карі     блак.

Відповідь:  обоє батьків є гетерозиготними – Вb.

 

1.1.4. У людини ген полідактилії (шестипалості)(Р)домінує над геном нормальної будови руки (р). Від шлюбу гетерозиготного шестипалого чо­ловіка з п'ятипалою жінкою народилося двоє дітей - п'ятипалий і шестипалий. Які генотипи дітей?

Дано:

P- полідактилія;

р - п'ятипалість;

F1 - ?



P: ♀ р р   ×  ♂ Pр


G:      р    ;       P ,   р

F:     Pр,             рр

    Шестипал.  п'ятипал.

 

Відповідь: генотип шестипалої дитини - Pр, а  п'ятипалої - рр.

 

1.1.5. У людини ген полідактилії (шестипалості) (Р)домінує над геном нормальної будови руки (р). Від шлюбу гомозиготного шестипалого чо­ловіка з жінкою з нормальною будовою кисті народилася дитина. Який генотип і фенотип вона має?

Дано:

P- полідактилія;

р - п'ятипалість;

F1 - ?


P: ♀ р р   ×  ♂ PP


G:      р    ;       P 

 F:     Pр,            

     шестипал. 

 

Відповідь: гетерозиготна (Pр) шестипала дитина.

1.1.6. Ген комолості (безрогості) у великої рогатої худоби домінує над ге­ном рогатості. Яке потомство слід чекати від схрещування рогатого бугая з гомозиготною комолою коровою?

Дано:

А- комолість;

а- рогатість;

F1 - ?



P: ♀ АА × ♂ аа

G:    А  ;      а

F:     Аа

 

 

Відповідь: все потомство буде комолим.

 

1.1.7. Ген комолості (безрогості) у великої рогатої худоби домінує над ге­ном рогатості. Комола корова народила двох телят, одне з яких вия­вилося безрогим, а друге - рогатим. Визначте можливі генотипи бать­ківських форм.

Дано:

А- комолість;

а- рогатість;

P 1 - ?

Якщо отримали потомство, в якого спостерігається розщеплення за однією парою ознак, то одна з батьківських особин була гетерозиготною, а друга гомозиготною за рецесивною ознакою.




                                         P:  ♀  Аа    ×  ♂ аа

                                                         G:  А , а   ;      а

                                           F:     Аа,     аа

                                                   ком.   рогатість

Відповідь: генотипи бать­ків - ♀ Аа,  ♂ аа  .

 

1.1.8.  У людини ген однієї з форм спадкової глухонімоти є рецесивним щодо гена нормального слуху. Глухоніма жінка вийшла заміж за чо­ловіка з нормальним слухом, їхня дитина - глухоніма. Визначте ге­нотип жінки, її чоловіка і дитини.

Дано:

А-  нормальний слух ;

а -  глухонімота ;

F1 - ?

- ?

♀-?

Глухоніма дитина аа отримала рецесивні алелі гена від своїх батьків. Отже, чоловік з нормальним слухом є гетерозиготним – Аа, жінка – глухоніма аа

P: ♀ аа    ×  ♂ Аа

G:    а    ;        А   ,   а

 F:     Аа,     аа

        норм.     глухоніма

Відповідь: , жінка – глухоніма аа, чоловік з нормальним слухом є гетерозиготним – Аа,  глухоніма дитина аа.

 

1.1.9. При схрещуванні високорослого помідора із карликовим усе потомствов F1 мало високе стебло. Але в F2 серед 35 800 одержаних кущів помідорів 8 950 були карликовими. Скільки гомозиготних рослин є серед гібридів F2?

Дано:

А-   високорослий помідор ;

а -  карликовий ;

F2 –АА,  аа - ?

 

 

З умови задачі легко зробити висновок , що високий ріст помідора домінує над карликовим, оскільки в F1

всі потомки мали високе стебло - Аа.

 P2: ♀  Аа   ×  ♂ Аа

G:   А  ,   а    ;     А ,  а

F2:  АА,    Аа,      Аа,    аа  

              високорослі          карлик

        25%          50%            25%

     

Відповідь:      за умовами задачі гомозиготних  аа карликових рослин  - 25%  - 8 950 кущів, а значить і  -   високорослих помідор АА (25%) – 8950 кущів.

 

1.1.10. У вівса стійкість проти іржі домінує. Якими будуть гібриди в F1 від схрещування ураженого іржею вівса з гомозиготним стійким? Яким буде друге покоління гібридів? Запишіть усі форми, які можуть утворитися від схрещування однієї із стійких рослин F2 з гібридом F1.

Дано:

А -  стійкість проти іржі;

а - сприйнятливість до іржі  ;

F1- ?

F2 - ?

F3 - ?

 

 


P:  ♀ аа   ×   ♂ АА

G:      а  ;         А

F:   Аа - стійкі проти іржі.




P2: ♀ Аа    ×   ♂     Аа

G:   А ,  а    ;      А ,  а  

F2:  АА,     Аа,    Аа,      аа

            стійкі             уражені

            75%                  25%



 P3:  ♀ АА   ×   ♂ Аа

G:       А     ;       А ,   а  

                                                        F3:  АА,    Аа

                                                                 стійкі

Відповідь:   в F1 всі гібриди стійкі проти іржі; в  F2 спостерігається розщеплення за фенотипом 3:1 – 75% - стійкість проти іржі, 25% - уражені іржею;  F3 – 100% стійкі проти іржі.

 

1.1.11. У результаті схрещування коричневої норки з сірою - потомки ко­ричневі. У  F2 одержали 77 коричневих і 25 сірих особин. Яка ознака домінує? Скільки гомозигот (теоретично) є серед 77 коричневих і 25 сірих норок? Як це можна визначити?

 

Дано:

А-    коричнева норка;

а -  сіра норка;

F2 -  ?

 



P:  ♀ АА   ×  ♂ аа

G:      А      ;          а

F1:  Аа   - коричневі норки.





P2: ♀   Аа   ×  ♂  Аа

G:   А ,   а    ;      А ,  а

F2:  АА,  Аа,    Аа,    аа

                                                  25%        50%          25%

                                                      коричневі           сірі

Відповідь:  аа – 25  сірих норок,  АА – 25 коричневих норок.

 

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1.Опрацювати параграф 34 підручника.

2. Самостійно скласти та розв’язати задачі на перший та другий закони Менделя.

3.Розв’язати задачі (стр.136).

 







13.11.2020 р.

Тема: узагальнення й систематизація вивченого матеріалу.

Контрольна робота № 1 з теми « Біорізноманіття»

Варіант І

І рівень( 0,5).Завдання з вибором однієї вірної відповіді.

1.Наука, що вивчає клітинний рівень організації життя називається:

А) морфологія;  Б) цитологія;  В) гістологія;   Г)екологія.

2. Наука про гриби- це:

А) ботаніка;  Б) зоологія;  В) вірусологія;  Г)мікологія

3. Збільшення маси живої речовини- це

А) саморегуляція;  Б) ріст;  В) розвиток;  Г) розмноження.

4. Визначте рівень організації життя  вовка:

А) організмовий; Б) тканинний;  В) клітинний;  Г) молекулярний.

5. Метод систематики, який базується на порівняння морфологічних ознак організмів:

А) порівняльно-анатомічний;  Б) палеонтологічний;  В) порівняльно-морфологічний;

Г) біохімічний.

6.До якої супергрупи відноситься евглена зелена:

А) екскавати;  Б) опістокопи;  В) амебозої;   Г) архепластиди.

ІІ рівень( кожне визначення 1 б.)

7.Дайте визначення наступним поняттям: біохімічні системи, еукаріоти, віруси.

ІІІ рівень( 1,5 б.).

8. Дайте загальну характеристику живим організмам, які відносяться до Царства

« Рослини». На які групи їх поділяють . Наведіть  приклади представників, до кожної групи.

9.Яким є значення безхребетних тварин в екосистемах та житті людини. Наведіть конкретні приклади.

ІV рівень( 3б).

10. Дайте характеристику Сосні звичайній за видовими критеріями.

Варіант ІІ

І рівень( 0,5).Завдання з вибором однієї вірної відповіді.

1.Наука, що вивчає тканинний рівень організації життя називається:

А) морфологія;  Б) цитологія;  В) гістологія;   Г)екологія.

2. Наука про рослини - це:

А) ботаніка;  Б) зоологія;  В) вірусологія;  Г)мікологія

3. процес формування організму або його частин і органів - це

А) саморегуляція;  Б) ріст;  В) розвиток;  Г) розмноження.

4. Визначте рівень організації життя   зграї вовків :

А) організмовий; Б) тканинний;  В) клітинний;  Г) популяційно-видовий

5. Метод систематики, який допомагає відтворити за викопними рештками еволюцію певних видів:

А) порівняльно-анатомічний;  Б) палеонтологічний;  В) порівняльно-морфологічний;

Г) біохімічний.

6.До якої супергрупи відносяться гриби:

А) екскавати;  Б) опістокопи;  В) амебозої;   Г) архепластиди.

ІІ рівень( кожне визначення 1 б.)

7.Дайте визначення наступним поняттям: екологічна системи, прокаріоти, пріони.

ІІІ рівень( 1,5 б.).

8. Дайте загальну характеристику живим організмам, які відносяться до Царства

« Тварини». На які групи їх поділяють . Наведіть  приклади представників, до кожної групи.

9.Яким є значення грибів  в екосистемах та житті людини. Наведіть конкретні приклади.

ІV рівень( 3б).

10. Дайте характеристику ялині звичайній за видовими критеріями.

ВИКОНАНІ ЗАВДАННЯ НАДСИЛАЙТЕ НА ЕЛЕКТРОННУ ПОШТУ ЗА АДРЕСОЮ:

svitlananepokrita123@gmail.com


Дата: 12.10.2020

Тема:  «Сучасні погляди на систему еукаріотичних організмів.»

Мета:

  • освітня: ознайомити учнів з сучасними класифікаціями еукаріотів, основними таксонами, їх ієрархією; ознайомити учнів із сучасними системами еукаріотичних організмів і повторити Царства живої природи.
  • розвивальна: розвивати увагу, пам'ять, уміння логічно мислити, аналізувати і узагальнювати;
  • виховна: виховувати пізнавальний інтерес учнів, науковий світогляд, виховувати розуміння єдності всіх біологічних систем на планеті Земля.

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань. Мотивація

Вчені стверджують, що протягом найближчих 20–30 років через техногенні зміни в навколишньому середовищі світ може втратити більш як

1 млн видів рослин і тварин. Швидкість вимирання видів сьогодні в 1000 разів перевищує природну. Близько 10 % видів рослин зони помірного клімату та

11 % видів птахів світу опинилися під загрозою зникнення. Така сама доля в найближчому майбутньому чекає на 130 тис. видів тропічної зони. Адже добре відомо, що одна з умов ефективного існування, виживання, пристосування до змін будь-якої екосистеми — наявність певної кількості видів живих організмів у ній, які еволюційно добре пристосувалися до існування й активно функціонують, взаємодіючи один з одним у процесах обміну речовиною, енергією, інформацією. Інакше кажучи, біологічна різноманітність — це запорука стійкості, витривалості як окремих екосистем, так і біосфери в цілому. Екологічні взаємодії різних видів живих істот із довкіллям формують екосистеми, від стану яких залежить життя людей. Зменшення біорізноманітності — це серйозна втрата біосфери, одна з головних екологічних проблем сьогодення.

ІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Еволюційні зв’язки між еукаріотами та прокаріотами

Еукаріотичні організми утворилися в процесі еволюції з прокаріотичних. Але про те, яка саме з груп прокаріотів була предком еукаріотичних організмів, дискусії тривали довго. Перші дані про спорідненість еукаріотів з археями з’явилися ще 1984 року. Але тільки після розвитку технологій молекулярно-біологічних досліджень удалося встановити це більш обґрунтовано. 2015 року група під керівництвом Аньї Спанг (A. Spang) виявила у Північному Льодовитому океані сліди ДНК невідомого раніше організму з домену архей, який був названий Lokіarchaeum і віднесений до самостійного відділу Локіархеї (Lokіarchaeota), що входить до складу надвідділу Асгардархеї (Asgardarchaea) (мал. 1)

    Асгардархеї

 Ця група архей і виявилася найближчим родичем еукаріотів. Більш того, вона утворила з ними монофілетичну групу.

Саме тому зараз розглядають можливість змінити тридоменну систему органічного світу на дводоменну, бо, за правилами систематики, монофілетичні групи повинні утворювати один таксон.

У процесі еволюції предки еукаріотів виникли завдяки симбіогенезу бактеріальних клітин й формуванню двомембранних органел. Через те геном еукаріотичних клітин може бути ядерним, пластидним і мітохондріальним.

2. Система еукаріотів.

Еукаріоти – одно- та багатоклітинні організми, які в своїх клітинах мають ядро та мембранні органели. До одноклітинних еукаріотів належать одноклітинні твариноподібні, одноклітинні водорості, одноклітинні грибоподібні організми, яких можна об’єднати в групу Протисти. Багатоклітинними еукаріотами є рослини, гриби і тварини.

3. Поділ еукаріотів на субдомени

Нові технології досліджень, які з’являлися в другій половині XX ст., сприяли виділенню набагато більшого числа царств у межах групи еукаріотів. Така система найточніше відображає еволюційні зв’язки між окремими групами еукаріотів. Найбільший внесок у створення нової системи зробила група вчених під керівництвом Сайни Едла. Згідно з новою системою, домен Еукаріоти поділяється на три частини — субдомени, які, у свою чергу, діляться на кілька групп (надцарств). А вже надцарства поділяють на окремі царства живих організмів. Трьома субдоменами еукаріотів є Екскавати, Діафоретики (біконти) та Аморфеї (мал. Екскавати є винятково одноклітинними організмами, а серед діафоретиків та аморфеїв трапляються як одноклітинні, так і багатоклітинні форми.

Екскавати

Екскавати є найдавнішою групою еукаріотів. До них належать тільки одноклітинні організми. Вони можуть бути вільноживучими, вести паразитичний спосіб життя або ставати симбіонтами багатоклітинних організмів. До цієї групи належать збудники захворювань, небезпечних для людини. Це, наприклад, трихомонада (збудник трихомонозу), трипаносома (збудник сонної хвороби) і лейшманія (збудник лейшманіозу). Також до екскаватів належать евглени, типовим представником яких є евглена зелена, і гіпермастигіни (наприклад, трихонімфа) — одноклітинні організми з великою кількістю джгутиків. Гіпермастигіни є симбіонтами, які живуть у кишечниках термітів і тарганів.

Аморфеї

Аморфеї є найбільшою за кількістю видів групою еукаріотів. До складу цього субдомену входить кілька надцарств, найбільш значними з яких є Амебозої та Опістоконти. Амебозої представлено переважно одноклітинними формами. Але є серед них і колоніальні організми. А справжні слизовики здатні утворювати багатоклітинний плазмодій. Представниками амебозоїв є різноманітні амеби та справжні слизовики. Опістоконти можуть бути одноклітинними, колоніальними або багатоклітинними організмами. До цієї групи належать царства Справжні гриби та Справжні тварини. Справжніми грибами є представники таких груп, як Базидіоміцети (у тому числі шапинковігриби), Аскоміцети (трюфель, пеніцил тощо) та інші. Царство Справжні тварини об’єднує всіх багатоклітинних тварин (вони об’єднані в окреме підцарство), їх безпосередніх предків (хоанофлагелят) та їх близьких родичів.

Діафоретики

Діафоретики є дуже різноманітною за складом групою еукаріотів. До цього субдомену відносять кілька надцарств, найбільш значними з яких є Архепластиди та SAR. Архепластиди об’єднують фотосинтезуючих еукаріотів, пластиди яких виникли в результаті симбіозу з ціанобактеріями. Серед них є одноклітинні, колоніальні й багатоклітинні організми. Найбільш відомими представниками цієї групи є царство Червоні водорості й царство Зелені рослини. До царства Зелені рослини відносять кілька груп, у тому числі зелені водорості та всі судинні наземні рослини (як спорові, так і насінні).

Назва надцарства SAR утворена за першими літерами назв трьох царств, які входять до його складу (Stramenopiles, Alveolata, Rhizaria). Серед них є одноклітинні, колоніальні й багатоклітинні організми. Багато представників цього надцарства, як і архепластиди, є фотосинтезуючими еукаріотами. Але їхні хлоропласти утворилися завдяки симбіозу з іншими еукаріотами (частіше за все з представниками червоних або зелених водоростей). Найбільш відомими автотрофними представниками SAR є бурі, діатомові та золотисті водорості. Є серед представників SAR і гетеротрофні групи. До таких належать форамініфери, радіолярії, несправжні слизовики, інфузорії, споровики (у тому числі збудник малярії) тощо.

4. Особливості основних груп еукаріотів. Самостійна робота учнів з підручником, складання таблиці у зошиті.

Порівняння царств Гриби, Рослини, Тварини

Порівняльні ознаки

Царство Гриби

Царство Рослини

Царство Тварини

Клітинна стінка

З хітину

З целюлози

-

Наявність пластид

-

+

-

Кількість геномів

2

3

2

Запасаючий полісахарид

Глікоген

Крохмаль

Глікоген

Тип живлення

Гетеротрофність, осмотичне живлення

Фотоавтотрофний

Гетеротрофність

Спосіб життя

Прикріплений

Прикріплений

Активний

 

Особливості організації й функціонування еукаріотичних організмів

1) клітинність;

2) єдність принципів структурної організації і хімічного складу;

3) єдність принципів організації білок-синтезуючих систем;

4) наявність біомембран й компартментів;

5) наявність ядра як керівного центра клітин (и);

6) геном еукаріотичних клітин може бути ядерним, пластидним і мітохондріальним.

 

 УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

Самостійна робота.

  1. Які організми належать до еукаріотів?
  2. Чим характеризуються представники царства Гриби?
  3. У чому полягає особливість клітинної організації тіла грибів?
  4. Що спільного та відмінного між справжніми грибами та грибоподібними організмами?
  5. Чому лишайники відносять до грибів, а не до водоростей чи ціанобактерій?
  6. У яких багатоклітинних еукаріотів не формуються справжні тканини?
  7. Чому величезні водорості, розмір яких сягає кілька десятків метрів і які складаються з мільярдів клітин, не вважають справжніми багатоклітинними організмами?
  8. Чим тканинна організація в рослин відрізняється від організації тканин у тварин?
  9. Чим гормони тварин відрізняються від фітогормонів?
  10.  Які групи виділяють серед вищих рослин?
  11.  Які особливості будови, життєдіяльності та еволюції рослин?
  12.  Чим відрізняються первинні багатоклітинні та справжні багатоклітинні тварини?
  13.  Порівняйте ознаки, притаманні представникам різних груп організмів.

1 бактерії                   А мають глікокалікс

2 гриби                      Б клітини мають лише один тип нуклеїнових кислот

3 рослини                  В клітинна оболонка містить хітин

4 тварини                  Г клітинна оболонка містить мурен

                                   Д у цитоплазмі відкладається крохмаль

  1.  Чи є в рослин і грибів ембріональний розвиток? У чому відмінність між цими етапами життєвого циклу у тварин і рослин?
  2.  Чому, на вашу думку, одноклітинні еукаріоти розглядають як окрему групу організмів?
  3.  Чому тварин вважають більш досконалими істотами, ніж рослин чи грибів?

 

 ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:

1.§ 11

2. Додаткове завдання: з’ясувати проблеми біологічного різноманіття на місцевому рівні. У яких умовах перебувають рослини і тварини у вашій місцевості? Чи відомі вам види, які зникли? Яким видам загрожує небезпека? Проведення яких заходів необхідне вашій області (району) для більш збалансованого ведення господарства та ефективного підтримання біологічного різноманіття?

 

Виконані завдання надсилати на електронну адресу: svitlananepokrita123@gmail.com

 

 


15.05.2020

ораторна робота № 4
Тема. Вивчення етапів ембріогенезу.
 Мета: вивчити стадії та особливості ембріонального розвитку; закріпити знання про закономірності ембріогенезу, навчитися визначати його етапи.
Дроблення – це серія мітотичних поділів зиготи, яка настає після запліднення.
Бластуляція – завершальний етап періоду дроблення яйця багатоклітинних тварин, протягом якого відбувається утворення бластули.
Гаструляція – процес морфогенетичних змін, що супроводжується розмноженням, зростанням, направленим переміщенням і диференціюванням клітин, у результаті чого утворюються зародкові листки.
 Гістогенез – це сукупність процесів, що призводять до утворення або відновлення тканин у ході онтогенезу.
Нейруляція – це утворення нервової пластинки і її замикання в нервову трубку в процесі зародкового розвитку у хордових.
Органогенез – це процеси утворення та розвитку органів у тварин.
Ембріональна індукція – взаємодія між частинами багатоклітинного організму під час його ембріонального розвитку. Явище полягає в тому, що клітини одного типу діють на стадії ембріогенезу як організатори для клітин іншого типу. За відсутності певних «організаторів» розвиток клітин може піти зовсім іншим шляхом.
Хід роботи
Завдання 1. Дослідження етапів ембріогенезу
1. Розглянути потрібні малюнки в підручнику ембріонального розвитку. Знайти у по­лі зору мікроскопа зародок на стадіях дроблення, гаструли. Порівняти поба­чене зі схемами, замалювати мікропрепарат,




















2.Скласти порівняльну таблицю етапів ембріонального розвитку:   
Етапи ембріогенезу
Етапи
Основні особливості
Зміни в клітинах
Запліднення
Бластула
Гаструла
3.  Визначити етапи ембріогенезу, зображені на малюнку, і підписати їх.








4. Охарактеризувати зародкові листки, всі дані записати до таблиці.
Характеристика зародкових листків
Зародковий листок
На якій стадії утворюється
Які тканини й органи утворює
Ектодерма
Ендодерма
Мезодерма
Скласти висновок до лабораторної роботи.
Висновок краще зробити за алгоритмом:
Після запліднення ________ сперматозоїдом утворюється __________, яка починає кратно поділятися. Такий поділ називається ________ і в результаті нього утворюється _________. Наступним етапом є _________. Спочатку утворюються два зародкові шари: _______ і ________. Потім утворюється третій шар - ___________. Далі утворюються основні тканини. Цей процес отримав назву ________. Після цього починається утворення органів - ____________. З моменту закладання нервової трубки зародок називається ____________. Розвиток ембріону в хордових закінчується ____________.

Домашнє завдання:

1.Опрацювати параграф 63, вивчити терміни і поняття, виконати завдання після параграфа.

13.05.2020
Тема: ОСОБЛИВОСТІ РЕПРОДУКЦІЇ ЛЮДИНИ У ЗВ'ЯЗКУ З ЇЇ БІОСОЦІАЛЬНОЮ СУТНІСТЮ.
Мета: сформувати знання про особливості репродукції людини, сучасні можливості репродуктивної медицини; з'ясувати основні проблеми репродуктивного здоров'я та шляхи їх вирішення;
Базові поняття і терміни: репродуктивне здоров'я, репродуктивна медицина, біологічні аспекти регуляції розмноження, соціальні аспекти регуляції розмноження.
АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
1. Який організм можна вважати здоровим? Що є показником здоров’я?
2. Як ви розумієте термін «репродуктивне здоров’я»?
3. Які хвороби, пов’язані з нездатністю мати нащадків, вам відомі?
ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Особливості репродукції людини у зв'язку з її біосоціальною сутністю
      Порівняно з іншими ссавцями подібних розмірів потенційна швидкість розмноження людини є низькою. Більшість жінок не може народити впродовж життя більше 6-11 дітей, оскільки організм поступово руйнується від пологів.
     З розвитком суспільства збільшився середній вік людини і, відповідно, репродуктивний вік жінки. Разом з цим є зв’язок між віком матері й частотою народження дітей з аномаліями. Зі збільшенням віку матері від 30 до 49 років кількість дітей із вадами також збільшується. В основі цього явища лежать біологічні процеси. Через вікові захворювання частішають випадки порушення мейозу підчас дозрівання статевих клітин, а також з’являються гормональні порушення. На певній стадії онтогенезу жінки втрачають репродуктивну функцію (набагато раніше, ніж чоловіки). Це відбувається саме в той час, коли в статевих клітинах збільшуються пошкодження геному, підвищується ризик пошкодження спадкової інформації втрата репродуктивної функції (клімакс) в цей час має адаптивне значення, оскільки запобігає поширенню спадкових захворювань.
2. Репродуктивне здоров'я. Сучасні можливості та перспективи репродуктивної медицини
Репродуктивне здоров'я — це стан повного фізичного, розумового та соціального благополуччя, а не просто відсутність хвороб репродуктивної системи або порушення її функцій. Репродуктивна медицина — це напрямок медико-біологічних знань, що мають на меті допомогу в народженні дитини, регуляцію народження та планування сім’ї. Репродуктивна медицина є синтезом знань з гінекології, андрології, біології, генетики, цитології та кріобіології.
      У наш час існують такі можливості репродуктивної медицини:
1) Осіменіння спермою чоловіка або донора — здійснюють у деяких випадках ендокринного, імунологічного чи чоловічого безпліддя.
2) Запліднення в пробірці — отримання з яєчників жінки зрілих яйцеклітин та запліднення їх сперматозоїдами чоловіка (або донора). Потім утворені ембріони розвиваються в інкубаторі протягом 48-72 годин і пересаджуються в матку жінки.
3) Ін'єкція сперматозоїда в цитоплазму яйцеклітини — проводять за складних форм чоловічого безпліддя або в окремих випадках у разі розладів репродуктивного здоров’я одночасно чоловіка та жінки.
4) Донорство яйцеклітини — для жінок, у яких яйцеклітина не визріває, а також за високого ризику появи спадкових захворювань у дитини. Яйцеклітини отримують від здорової жінки-донора.
5) Сурогатне материнство — використовують яйцеклітини та сперматозоїд подружжя, але ембріони переносять у порожнину матки здорової жінки, яка і є сурогатною матір’ю.
6) Заморожування ембріонів — для зберігання і використання ембріонів, що розвиваються, за програмою екстракорпорального запліднення (ЕКО). За необхідності ембріони розморожують та переносять у порожнину матки.
7) Банк донорської сперми — використовують у разі повного чоловічого безпліддя або за відсутності в жінки партнера, але за бажання мати дитину.
3. Біологічні й соціальні аспекти регуляції розмноження у людини
Біологічними аспектами регуляції розмноження людини є:
1) Статеве дозрівання настає достатньо пізно: для жінок — у 17-19 років, для чоловіків — у 18-20 років.
2) Періоди розмноження не мають сезонної циклічності. Діти можуть народжуватися протягом усього року.
3) Після народження дитини цикл дозрівання нових яйцеклітин відновлюється через кілька місяців. Тож теоретично жінка може народжувати дітей з різницею в 1-1,5 року.
Соціальні аспекти регуляції розмноження людини в наш час такі:
1) Через соціальні фактори жінки найчастіше народжують дітей після 18 і до 38 років. Хоча запліднення можливе на кілька років раніше і пізніше.
2) Через економічні труднощі найчастіше народжують 1-2 дитини.
3) народження першої дитини відкладається до 30 років (після побудови кар’єри).
УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ І ВМІНЬ (письмово)
1. Що таке репродуктивне здоров’я? Які фактори негативно впливають на репродуктивне здоров’я?
2. Яке призначення репродуктивної медицини? Які можливості репродуктивної медицини існують у наш час?
3. Яким є вплив біологічних та соціальних аспектів у регуляцію розмноження людини?

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Опрацювати параграф 62 підручника.

2.Заповнити таблицю (стр. 246) в підручнику. 
06.05.2020, 08.05.2020
Тема : статеві клітини. Особливості гаметогенезу у людини. Суть та біологічне значення запліднення.
Мета: сформувати поняття про будову і розвиток статевих клітин організму людини; порівняти будову сперматозоїда і яйцеклітини; поглибити знання про запліднення; охарактеризувати процес запліднення у людини.
Інформаційне повідомлення.
1. Будова статевих клітин.
Сперматозоїд складається з голівки, шийки і хвоста.
Головка має ядро, оточене тонким шаром цитоплазми, і апікальне тільце (акросому). Акросома виробляє фермент, який сприяє проникненню сперматозоїда в яйцеклітину. У шийці розміщені клітинний центр (центриоли) і велика кількість мітохондрій. Мітохондрії беруть участь в утворенні енергії, яка забезпечує рух хвоста, а, отже, і рух самого сперматозоїда до яйцеклітини.
Під час руху сперматозоїд зазвичай обертається навколо своєї осі. Швидкість руху сперматозоїда людини може досягати більше 30 см/год.
Це цікаво
• Після періоду дозрівання, що становить близько 64 днів, сперматозоїд може зберігатися в організмі чоловіка до місяця.
• В еякуляті вони здатні вижити в залежності від умов середовища (світло, температура, вологість) до 24 годин.
• У піхві сперматозоїди гинуть протягом декількох годин.
• У шийці матки, матці і маткових трубах сперматозоїди залишаються живими до 2-4 діб.
Яйцеклітина - це кругла клітина розміром близько 0,1 мм з великим об'ємом цитоплазми.
Зовні вона покрита трьома оболонками: жовтковою, прозорою і зовнішньою (фолікулярною). Усередині клітини знаходиться ядро ​​і цитоплазма, що містить великий запас поживних речовин у вигляді жовткових включень, рівномірно розподілених по клітині. Які необхідні для розвитку зародка.
Складання опорного конспекту (записати в зошити)
Гамети
Функції
Особливості будови
1.Яйцеклітина від 0,01 мм  до 23см.
1.Забезпечення розвитку зародка поживними речовинами.
2.Зберігання генетичної інформації.
1. Великі і нерухомі.
2. Велике ядро ​​з гаплоїдний набором хромосом.
3. Містять великий запас поживних речовин.
2.Сперматозоїд 70 мкм.
 1.Внесення генетичної інформації.
2.Стимуляція розвитку яйцеклітини.
1.Маленькі і рухливі, є головка, шийка, хвостик.
2. Невелике ядро ​​з гаплоїдний набором хромосом.
3. Апарат Гольджі перетворений в акросому, розташовану на передньому кінці голівки, що виділяє ферменти, що розчиняють оболонку яйцеклітини, мітохондрії упаковуються навколо джгутика, утворюючи шийку.
4. Немає запасу поживних речовин.

Від сперматозоїда яйцеклітина відрізняється:
• нерухомістю;
• характерною більш-менш кулястою формою;
• наявністю різноманітних захисних оболонок - джерел поживних речовин;
• відсутністю функціональних органел або утворень, властивих сперматозоїду: хвоста, спеціалізованого мітохондріального комплексу, акросоми тощо;
• особливостями утворення і розвитку, тривалості життя;
• значно меншою кількістю в організмі;
• запасом поживних речовин для розвитку майбутнього зародка, локалізованих в цитоплазмі;
• значно більшими розмірами (яйцеклітина жінки в 85 000 разів більше сперматозоїда).
2. Запліднення.
Запліднення - процес злиття чоловічої і жіночої статевих клітин.
Яйцеклітина потрапляє в маткову трубу завдяки скороченню війок клітин епітелію, які його вистилають, і скороченням м'язової оболонки маткової труби.
У процесі запліднення розрізняють два етапи:
• проникнення сперматозоїда через оболонки яйцеклітини;
• злиття ядер статевих клітин.
Перед проникненням сперматозоїд виділяє ферменти, які розщеплюють оболонки яйцеклітини.
В яйцеклітину проникає головка сперматозоїда, а хвіст відкидається.
Після цього відбуваються фізико-хімічні зміни в поверхневому шарі цитоплазми яйцеклітини і утворюється непроникна оболонка запліднення. Тобто інші сперматозоїди в клітку потрапити не можуть. У заплідненої яйцеклітини відбувається злиття ядер і утворюється одноклітинний зародок - зигота з диплоїдним (подвійним) набором хромосом.
Узагальнення і систематизація знань:
1.Лабораторна робота №3.Вивчення будови статевих клітин людини.
(інструкція виконання на стр.237 підручника). Оформити в зошитах.
2.«Закінчи речення»
1. Сперматозоїд складається з ...
2. У шийці розміщені ...
3. Форма яйцеклітини ...
4. Оболонки яйцеклітини …
5. Яйцеклітина рухається за допомогою ...
6. Акросома виробляє ...
7. Він сприяє ...
8. Хвіст забезпечує ...
9. Процес дозрівання сперматозоїда триває ...
10. Щодня у чоловіка дозріває сперматозоїдів ...
11. Процес злиття чоловічої і жіночої статевих клітин називається ...
12. В результаті процесу запліднення утворюється ...
13.Запліднення відбувається в ...
14. Кількість сперматозоїдів, які проникають в яйцеклітину ...
15. Сперматозоїд проникає в яйцеклітину завдяки ...
Домашнє завдання:
1. Опрацювати 60,61 параграфи підручника

2. Виконати письмово самостійну роботу на зіставлення на стр.241-242
29.04.2020
Тема:Поняття про онкогенні фактори та онкологічні захворювання. Профілактика онкологічних захворювань
Мета: сформувати поняття про онкогенні фактори та онкогенні захворювання; ознайомитися зі способами профілактики онкологічних захворювань;  розвивати вміння логічно мислити та знаходити взаємозв'язок між дією онкогенних факторів та наслідками для здоров'я людини, розвивати творчі здібності,на прикладі профілактики онкогенних захворювань виховувати прагнення здорового способу життя.
Базові поняття і терміни: онкологія, онкогенні фактори, ракові пухлини, профілактика онкологічних захворювань.

 Актуалізація опорних знань.
Тестування (виконати в зошитах)
1. Назвіть одну із ключових ознак старіння клітин:
а) геномна стабільність; б) білковий гомеостаз; в) теломерні скорочення;
г) збільшення кількості міжклітинних контактів.
2. Як називається матрикс цитоплазми, щільність якого з віком збільшується?
а) протоплазма; б) каріоплазма; в) гіалоплазма г) плазмалема;
3. Назвіть пігмент старіння, що накопичується з віком в залишкових тільцях клітин:
а) меланін; б)  хлорофіл; в) родопсин; г) ліпофусцин;
4. Виберіть один із процесів антистаріння:
а) підвищення інтенсивності гліколізу; б) пригнічення системи антиоксидантів;
в) сповільнення обміну речовин; г) збільшення дефектів ДНК.
5. Назвіть генетично запрограмовану загибель клітини:
а) некроз; б) цитоліз; в) апоптоз; г) цитокінез.
6. Як називається загибуль клітини під дією шкідливих чинників?
а) апоптоз; б) некроз; в) гліколіз; г) деплазмоліз.
7. Як називається наука про старіння?
а) альгологія; б) біоніка; в) валеологія; г) геронтологія.
8. Вкажіть основну відмінність некрозу від апоптозу:
а) експресія генів; б) реакція запалення; в) не потребує затрат енергії;
г) генетична запрограмованість.
9. Що відбувається з клітинами за нестачі поживних речовин для її життєдіяльності?
а) швидкий поділ; б) перехід у фазу спокою; в) запрограмована загибель; г) реплікація ДНК
 10. Оберіть органелу, функцією якої є модифікація білків та участь у секреції:
а) лізосоми; б) мітохондрії; в) КомплексҐольджі; г) ЕПС (ендоплазматична сітка).
11. Укажіть генетично інертний комплекс ДНК і білків.
а) теломери; б) еухроматин; в) гліколіз; г) гетеро хроматин.
12. Унаслідок апаптозу травні ферменти з лізосом:
а) потрапляють у міжклітинне середовище; б) повністю знищуються; в) поглинаються сусідніми клітинами; г) вивільняються назовні через розриви у мембрані.

ІНФОРМАЦІЙНЕ ПОВІДОМЛЕННЯ.
        Щорічно, 4 лютого, починаючи з 2005 року, світова громадськість відзначає Всесвітній день боротьби з раковими захворюваннями, який організовується Міжнародним протираковим союзом. Цей День покликаний привернути увагу громадськості до профілактики раку, своєчасність виявлення, якість лікування з метою зниження  кількості випадків передчасної смерті від раку до мінімуму і підвищення якості життя для онкологічних пацієнтів.
       Онкологічні захворювання є однією з основних причин захворюваності і смертності в усьому світі. За останні 100 років за цими показниками онкопатологія перемістилася з десятого місця на друге, поступаючись лише хворобам серцево-судинної системи.
За прогнозами МОЗ України у 2020 року рівень захворюваності на злоякісні новоутворення в країні може досягти 180 тисяч нових випадків, тобто збільшиться на 15%. За локалізацією найбільш поширеним серед чоловіків є рак легенів, шкіри, передміхурової залози, шлунка, а серед жінок – рак молочної залози, рак тіла і шийки матки та ободової кишки, шкіри.
Захист випереджального завдання «Статистичні дані МОЗ».
Згідно зі статистичними даними МОЗ, в Україні більше 1 млн хворих на рак, щодня реєструється 450 нових випадків онкозахворювань.
•   Україна займає друге місце в Європі за темпами поширення онкозахворювань.
•   Щорічно 140 тисяч українців дізнаються, що у них рак.
•  Щодня 450 українців дізнаються, що у них виявлена ​​злоякісна пухлина (20 осіб на годину). З них 250 вмирають (10 осіб на годину).
• Щороку від раку помирають близько 90 тисяч українців, 35% - люди працездатного віку.
•  Ризик розвитку онкологічних захворювань складає 27,7% для чоловіків і 18,5% для жінок.
• Злоякісні новоутворення вражають в Україні кожного четвертого чоловіка і кожну шосту жінку.
•  За розрахунками ВООЗ, до 2020 року кількість людей, які вперше захворіють на рак, в Україні буде більше 200 тисяч
• 30% випадків смерті від раку обумовлені 5 основними джерелами ризику: високий індекс маси тіла, низький рівень споживання фруктів і овочів, відсутність фізичної активності, вживання тютюну, вживання алкоголю.
Онкологія — від грец. онкос– пухлина і логос – наука) –  (це область медицини, яка об’єднує в собі знання про ракові  пухлини, а також доброякісні пухлини,  вивчає поведінку клітин, що беруть участь у їх формуванні, визначає наявність в організмі злоякісної пухлини.
ЩО ТАКЕ РАК?
Ми походимо з однієї клітини. У кожній клітині є механізм поділу, підконтрольний і пригнічений у дорослому житті. Наразі незрозуміло, чому виникають більшість видів раку. Раптом у клітині щось збивається і цей механізм поділу починає знову працювати. Коли наша клітина починає неконтрольовано ділитися, вона стає пухлинною. Клітини безмежно і безконтрольно діляться, і так з’являються пухлини – добро- чи злоякісні. Доброякісна пухлина, як правило, росте в межах свого органу. Злоякісна проростає в інші органи, йде у кров, тому її значно важче лікувати.
Пухлинна клітина "не вигадує велосипед", вона працює як ембріон у матці вагітної
Без пригнічення імунітету матері не буде імплантації, не буде дитини.
Рак – який веде до смерті – використовує механізми самого життя.
Перегляньте відеофрагмент.
(Перегляд відео https://www.youtube.com/watch?v=4X5NW0kZgIs).  
 (Запис в зошити).
     Онкологічні захворювання - це спадкові порушення, що зумовлені появою в організмі змінених (трансформованих) соматичних клітин. Ці хвороби супроводжуються утворенням пухлин доброякісного (аденома, папілома, ліпома) або злоякісного характеру.
       Як саме відбувається метастазування в організмі людини дізнаємось з відеофрагменту. (Перегляд відеофрагменту Метастазування ракових пухлин» https://www.youtube.com/watch?v=8ysCNqnKc7Y).
ЩО ВИКЛИКАЄ РАК?
На розвиток злоякісних пухлин впливають онкогенні фактори. Що ж це за фактори?
Онкогенні фактори — це фізичні, хімічні або біологічні фактори, дія яких стає причиною утворення в організмі доброякісних або злоякісних пухлин. Онкогенні фактори відрізняються високим різноманіттям.
1. Неправильне харчування - викликає  виникнення пухлин у 35% випадків. Консерванти, барвники, розпушувачі, ароматизатори, поліпшувачі смаку, харчові добавки хімічного походження, які людина споживає, збільшують вірогідність  виникнення раку шлунка, товстої та прямої кишок.Їжа може бути джерелом хімічних канцерогенів.
Вони є у тваринній їжі, у будь-якому м’ясі. Якщо взяти яловичину, витягнути з неї певну речовину, внести мишам – буде рак. Це науковий факт. Тваринна їжа – особливо червоне і перероблене м’ясо – належать до онкогенних факторів нарівні з курінням!
Уявіть пачку Marlboro і банку шпротів. У шпротах є стільки ж онкогенних канцерогенів, як у двох пачках сигарет. Смажимо м’ясо, а на його поверхні – канцерогени.
2. Тютюнопаління – одна з найвагоміших причин виникнення раку. Ця шкідлива звичка викликає рак легенів, ротової порожнини, стравоходу, гортані, підшлункової залози, сечового міхура та шийки матки. Рак спричиняє і пасивне куріння.Вживання тютюну – найзначніший фактор ризику (смертність від раку через куріння становить близько 22% від усіх випадків).
3. Радіоактивне опромінення – викликає злоякісні пухлини у 4-5% випадків. Рак шкіри найчастіше виникає через тривале сонячне опромінення. Здатне викликати онкозахворювання і рентгенівське та радіаційне опромінення.
4. Малорухомий спосіб життя також викликає онкологічні захворювання у 4-5% випадків. Надлишкова вага є чинником розвитку багатьох злоякісних пухлин, у тому числі раку молочної залози, тіла матки, товстої кишки і раку передміхурової залози.
5. Вживання алкогольних напоїв – причина виникнення 2-3% онкологічних захворювань. Найбільше ризикують ті, хто поєднує випивку з курінням.
6. Забруднення довкілля є причиною розвитку злоякісних пухлин в 1-2% випадків. Потужне джерело виникнення злоякісних новоутворень – викид в атмосферу продуктів згорання автотранспортом. Також під ризик потрапляють люди, що проживають поблизу промислових гігантів.
7. Підвищена стресовість. Під час стресу  організм мобілізує всі органи і системи. Якщо стреси трапляються часто, це спричинює їх перевтому і виснаження. Унаслідок цього виникають різноманітні захворювання, які здатні, врешті-решт, спричинити рак.
8. Неякісні полімерні матеріали, з яких може бути виготовлений посуд, дитячі іграшки, меблі, здатні викликати рак дихальних шляхів.
 9. Спадковість. Близько 15% раку молочної залози має спадковий характер. Також спадкову схильність мають лейкози, злоякісні лімфоми. Ретинобластома (пухлина ока) – єдине онкозахворювання у дітей, що має реальний спадковий зв’язок – приблизно в третини випадків.
10.  Деякі види вірусів. Головна причина раку печінки – хронічне інфікування вірусами гепатиту В, С, раку шийки матки – вірусом папіломи людини.
11. Безсистемне вживання медпрепаратів. Ліки слід вживати після консультації з лікарем і не займатися самолікуванням.
12. Порушення вироблення гормонів статевими органами. Гормональний дисбаланс: підвищення рівня певних гормонів. Тож не дивно, щонайрозповсюдженіші пухлини в світі: рак молочної залози у жінок і передміхурової у чоловіків.
13.Ще одним важливим чинником розвитку раку є старіння. Протягом життя людини відзначається зниження ефективності механізмів поновлення клітин у міру старіння людини, а фактори ризику виникнення онкології накопичуються.
 Самостійна робота на зіставлення

1 Новоутворення
А Гастрит, панкреатит
2 Паразитарні захворювання
Г Меланома, лейкоз
3 Хвороби крові
І Ентеробіоз, опісторхоз
4 Хвороби ендокринної системи
К Катаракта, глаукома
5 Хвороби нервової системи
О Менінгіт, енцефаліт
6 Хвороби ока
П1 Анемія, метгемоглобінемія
7 Хвороби органів дихання
П2 Цукровий діабет, гіпертиреоз
8 Хвороби органів травлення
Р Фарингіт, пневмонія
9 Хвороби шкіри
Т Вітиліго, дерматити

Закріплення і узагальнення знань.
Завдання. Інтерактивна вправа «Пазл».Відскануйте QR-код  і виконайте вправу «Пазл»

 Домашнє завданя.
1. Опрацювати §59,ст.231-235.
2. Дати відповіді на запитання в кінці параграфу підручника.
3.Завдання на вибір:
- розробити проект «Нова ера лікування раку».

- творче завдання: Враховуючи свої знання, сучасні погляди медиків, релігії напишіть власне висловлювання з теми «Причина рака – стрес?». 

  УРОК  НА 15.04.2020

Контрольна робота
  Спадковість і мінливість
Варіант 1
1 рівень (3 бали)
Виберіть одну правильну відповідь
1. Елементарну структурно-функціональну одиницю спадковості, що визначає певну ознаку клітини або організму, називають:
А  геномом        Б  генотипом    В  фенотипом    Г геном
2. За допомогою якого методу вивчають родоводи організмів?
А  гібридологічного     Б  генеалогічного
В  біохімічного             Г  цитогенетичного
3. До хромосомних захворювань людини належить:
А  дальтонізм                                 Б  синдром Дауна
В  синдром котячого крику          Г  синдром Едвардса.
2 рівень (3 бали)
4. У гарбуза білий колір плодів домінує над жовтим. Визначте колір у F1 при схрещуванні гомозиготних особин з білим і жовтим кольорами.
  А усі білі                                         Б усі жовті
  В 50 % – білі, 50 % – жовті        Г 75 % – білі, 50 % – жовті
5. Установіть відповідність між генотипами та їх фенотиповими проявами у дигібридному схрещуванні мишей ( В- чорна шерсть, b- біла шерсть, С- коротка шерсть, с- довга шерсть)
1 bbcc                                     А  чорні короткошерстні
2 bbCc                                    Б  білі короткошерстні
3 BBcc                                    В  чоргі довгошерстні
4 BbCC                               Г  білі довгошерстні.
3 рівень (3 бали)
6. Як можна зменшити ризик народження дитини зі спадковими захворюваннями?
4 рівень (3 бали)
7. Уявіть таку ситуацію: молоді батьки з групами крові ІІ і ІІІ були дуже здивовані тим, що дитина народилася з ІV групою крові. Вони вважали, що дитина має успадкувати групу крові одного з них. У чому помилка? Визначте, якою була ймовірність народження дитини з ІV групою крові у цій родині? Відповідь обґрунтуйте. У яких випадках інформація про групу крові людини є дуже важливою?


Контрольна робота
  Спадковість і мінливість
Варіант 2
1 рівень (3 бали)
Виберіть одну правильну відповідь
1. Сукупність усіх генів організму, розміщених у його клітинах , називають:
А фенотипом        Б  геномом      В  генотипом       Г  каріотипом.
2. За допомогою якого методу вивчають каріотип організму:
А  цитогенетичного                      Б  біохімічного
В  близнюкового                           Г  генеалогічного.
3. До генних захворювань належать:
А  синдром котячого крику         Б  дальтонізм
В  епілепсія                                   Г хвороба Альцгеймера.
2 рівень (3 бали)
4. Ген, рецесивний алель якого спричинює гемофілію, локалізований в Х-хромосомі. У родині мати не має цього захворювання і гомозиготна за цим геном, а батько хворіє на гемофілію. Укажіть відсоток імовірності народження дитини, яка буде хворіти на гемофілію.
  А 0 %            Б 75 %             В 25 %                  Г 100 %
5. Установіть відповідність між генотипами та їх фенотиповими проявами у дигібридному схрещуванні рослин томатів ( А-червоні плоди, а- жовті плоди, В- гладенькі плоди, b- опушені плоди)
AaBb                                  А  червоні гладенькі
2  aaBB                                   Б  червоні опушені
3  Aabb                                   В  жовті гладенькі
4  aabb                                    Г  жовті опушені.
3 рівень (3 бали)
6. Як можна зменшити ризик впливу на ваш організм хімічних мутагенів?
4 рівень (3 бали)

7. Уявіть таку ситуацію: молоді батьки, які мають однакову  ІІ групу крові  були дуже здивовані тим, що дитина народилася з І групою крові. Вони вважали, що дитина має успадкувати групу крові одного з них. У чому помилка? Визначте, якою була ймовірність народження дитини з І групою крові у цій родині? Відповідь обґрунтуйте. Як ви вважаєте, навіщо потрібно знати свою групу крові?

ВИКОНАНІ ЗАВДАННЯ НАДСИЛАЙТЕ НА ЕЛЕКТРОННУ ПОШТУ ЗА АДРЕСОЮ: svitlananepokrita123@gmail.com

   УРОК на  10.04.2020.
Тема: Спадкові хвороби і вади людини, хвороби людини зі спадковою схильністю, їхні причини.
Мета: сформувати знання про  найпоширеніші      спадкові захворювання та вади людей; визначити особливості успадкування та вірогідність їх проявів у нащадків; з’ясувати вплив на нащадків шкідливих звичок батьків; дати поняття медичної генетики і її значення для збереження життя іі здоров’я людини.
Базові поняття і терміни: спадкові хвороби, медико-генетичне консультування, фенокопії, рестриктази
Актуалізація опорних знань
Тестові завдання (виконати в зошиті та надіслати на електронну адресу)
1. Спадкова мінливість проявляється у нащадків: а) так; б) ні.
2. Причиною комбінативної мінливості є: а) різні способи з′єднання батьківських генів; б) структурні зміни в генотипі; в) вплив зовнішніх умов.
3. Мутації виникають: а) поступово; б) раптово.
4. Мутація проявляється у фенотипі в організмі:
а) будь-якому; б) гомозиготному; в) гетерозиготному.
5. Передаються наступним поколінням мутації, що відбулися у клітина
а) соматичних; б) статевих.
6. Які мутації знижують життєздатність організму:
а) летальні;         б) сублетальні;        в) нейтральні ?
7. Для мутацій не характерна властивість: а) постійність; б) масовість; в) успадковуваність; г) адаптивність; д) неспрямованість.
8. Які зміни генетичного матеріалу характерні для генних мутацій: а)зміна послідовності амінокислот; б) вставляння пари азотистих основ у ДНК; в) зміна положення ділянок хромосом; г) зміна кількості хромосом, не кратна гаплоїдному; д) заміна пари азотистих основ у ДНК.
9. Які зміни генетичного матеріалу характерні для хромосомних мутацій: а) зміна послідовності амінокислот; б) вставляння декількох азотистих основ у ДНК; в) зміна положення ділянок хромосом; г) зміна кількості гаплоїдних наборів.
10.Укажіть фактор біологічного мутагенезу:
А) вірусні інфекції;      б) похідні нітратних основ;       в) підвищена температура тіла;            г) бактеріальні та вірусні інфекції.
11. Укажіть, який із зазначених чинників не вважають фізичним мутагеном:
А) гамма-випромінювання;       б) ультрафіолетові промені;
В) ультразвук;                            г) висока температура.
 Інформаційне повідомлення
Спадкові хвороби і вади людини, хвороби людини із спадковою схильністю.
У наш час існує така класифікація спадкових хвороб людини.(записати в зошити).

    Спадкові хвороби людини- захворювання, викликані хромосомними і генними дефектами. Основою спадкових захворювань є генні, хромосомні і мітохондріальні порушення спадкової інформації. Не варто плутати спадкові та вроджені захворювання. Вроджені захворювання обумовлені не тільки спадковими, але і зовнішніми чинниками, наприклад негативним впливом на ембріон хімічних речовин, ліків або опромінення. Спадкові захворювання людини можуть бути виявлені відразу після народження, а можуть проявитися через тривалий час. Близько 10% всіх захворювань людини обумовлено патологічними генами або генами, які відповідають за схильність до хвороби.
Класифікація спадкових хвороб людини
Генетичні захворювання.Виникають як результат пошкодження ДНК на рівні гена. До таких захворювань належать хвороба Німана-Піка і фенілкетонурія.
Хромосомні захворювання.Хвороби, пов'язані з аномалією кількості хромосом. Прикладами хромосомних захворювань є синдром Дауна, синдром Клайнфельтера і синдром Патау.
Захворювання зі спадковою схильністю(гіпертонія, цукровий діабет, ревматизм, шизофренія, ішемічна хвороба серця).
            Знайомство з вадами розвитку людини:
      Вади розвитку – це природжені відхилення за межі нормальних варіантів у анатомічній будові (формі, розмірах, числі) тканин та органів людини, які здебільшого супроводжуються порушенням їх функцій чи навіть загрожують життєздатності організму.
        Вивчення походження та патології вад складає окрему дисципліну медичної науки – тератологію (з грецької teratos – чудовисько, logos – поняття, вчення).
      Вади розвитку – поширений вид патології, питома вага якого в загальній популяції коливається в різних країнах, за даними ВООЗ, від 2,7 до 16,3% і має тенденцію до зростання в останні десятиріччя.
      Існує величезна кількість вад, як видимих, так і невидимих, морфологічного й біохімічного характеру.
      Вади класифікують відповідно до анатомо-фізіологічного поділу організму на системи, ділянки й органи тіла (вади ЦНС, вади органів травного каналу, вади сечовидільної системи, вади обличчя, вади шкіри тощо).
      В основі походження вад лежать різноманітні порушення процесів розвитку тканин і органів.
Порушення
Вада розвитку
Агенезія та аплазія
Повна відсутність органу
Гіпоплазія
Недостатній розвиток маси органу, окремих його частин або всього тіла
Гіпертрофія
Надмірний розвиток органу за рахунок збільшення його об’єму або кількості клітинної маси
Гетеротопія
Наявність комплексу клітин, частин тканин або органу в інших тканинах чи органах
Ектопія та дистопія
Ненормальна локалізація органу
Атрезія
Зрощення отворів чи каналів органів
Атавізм
Поява в людини тканинних структур у місцях, де вони є у тварин

       Для діагностування вад розвитку використовують практично всі методи відомі сучасній медицині.

Чинники  впливу народження дітей з різними вадами:
·        Шкідливі звички(куріння, алкоголь, наркотики);
·        Робота з токсичними речовинами( жінки перукарі), на підприємствах з токсичними,  хімічними речовинами;
·        Екологія навколишнього середовища;
·        Радіація;
·        Продукти харчування,вода;
·        Вживання великої кількості ліків та інше.
      Дії держави в вирішенні проблеми спадкових захворювань.
       За даними Державної статистики, серед причин інвалідності дітей перше місце займають вроджені вади розвитку ,набагато випереджаючи інші захворювання. Тому цю проблему вирішують на державному рівні.
     МОЗ видало наказ про створення медико- генетичних консультацій. В країні створені центри планування сім’ї та репродукції людини; центр охорони плоду та медичної генетики. В багатьох обласних центрах в тому числі в Кропивницькому існує перинатальний центр де жінки народжують дітей що мають певні ускладнення в розвитку плоду та де знаходяться діти які при народженні  мали проблеми зі здоров’ям.
Медико-генетичне консультування.
      В наш час відомо сотні захворювань, у яких механізми біохімічних процесів вивчено досить докладно. Оскільки причиною спадкових хвороб є порушення в структурі генетичного матеріалу, повне лікування їх поки що неможливе. Тому потрібно якомога раніше діагностувати патологію й почати профілактичні та лікувальні заходи.
 Спадкові захворювання людини легше попередити, ніж вилікувати. Для профілактики спадкових захворювань створені спеціалізовані медичні  центри, які здійснюють генетичне консультування.
Медико–генетичне консультування – це спеціальний вид медичної допомоги населенню, направлений на профілактику спадкових хвороб. В ідеальній ситуації за такою консультацією повинні звернутися всі майбутні батьки, які хочуть мати дитину.
      Медико–генетичні консультації допомагають людям у прогнозуванні    питань спадковості, усиновлення дитини, проводять точну діагностику спадкових захворювань. Під час консультування визначається прогноз народження дитини зі спадковою патологією,пояснюється вірогідність цієї події і надається допомога у прийнятті рішення про народження.
Складається з 3-х етапів:
Уточнення діагнозу із застосуванням спеціальних методів: генеалогічне обстеження й складання родоводу,пренатальна діагностика( УЗД, біохімічний скринінг білків у сироватці вагітної  жінки, амніоцентез – аналіз навколоплідної  рідини для визначення  каріотипу плоду).
Складання прогнозу для дитини, який базується на даних про тип і варіант успадкування патологічного стану.
Формування висновку та пояснення генетичного ризику в доступній формі.
       Висновок: таким чином ми можемо зробити висновок, що основною умовою народження здорових дітей є міцне здоров’я батьків і відсутність у них  генетичних відхилень, та шкідливих звичок.
 Хвилинка розвантаження
Рідкісні  захворювання людини.
  1. Синдром «кам’яної людини» відома також як «хвороба другого скелета». Її суть в тому, що процеси, які протікають в сполучній тканинні призводять до окостеніння тканини, що може сприяти появі «другого скелета».
2. Прогресивна ліподістрофія
У людей з цією недугою зовнішній вигляд набагато старший їх віку. Причина цьому — спадкова генетична мутація і прийняття ліків, через які в організмі порушуються аутоімунні механізми в результаті чого людина втрачає підшкірний жир, а шкіра стає зморшкуватою.
3. Географічний язик
Це захворювання з’являється у 2,58% людей і найчастіше воно хронічне або внаслідок прийняття їжі. Також причиною виникнення цього захворювання можуть бути стреси або гормональні збої. Найцікавіший факт, що проявляється воно у вигляді білих плям на язиці, які мають форму, схожу на «острова».
4. Мальформація Арнольда — Кіарі
Через надто швидке зростання мозку в повільно зростаючому черепі мигдалини мозочка занурюються в потиличний отвір при чому довгастий мозок здавлюється.
5.Сіндром нігтів - наколінника (нейл-пателло)
При цьому рідкісному захворюванні людини мутує ген LMX1B, що проявляється у відсутності або неправильному зростанні нігтів, а іноді колінної чашечки.
 Корекційно-оцінюючий етап
1.Тестове завдання на відповідність.

1.Хвороба Дауна  
2.Альбінізм
3.Галактоземія
4.Фінілкетонурія
5.Муковісцидоз 
6.Синдром Патау 
7.Хвороба Альцгеймера 
8.Синдром Едвардса 
9.Фруктоземія 
10.Гемофілія
11.Синдром котячого крику 
А. трисомія18 пари
Б. порушення процесу зсідання крові
В. фруктозо -1-фосфатольдоза
Г. пошкодження гену 7 хромосоми
Д. трисомія 21пари
Е. відсутність фермента тирозинази
Є. втрата плеча 5 хромосоми
Ж. мітохондрія
З. трисомія 13 пари
И. непереносимість галактози
І.  фенілаланінгідроксилаза

2. Розв’яжіть задачу.
     Фенілкетонурія успадковується як рецесивна ознака. У медико- генетичну консультацію звернулись молоді здорові батьки, у яких народилася дитина хвора на фенілкетонурію. Яка ймовірність народження в їхній сім’ї здорової дитини?

Домашнє завдання:
1.Опрацювати параграф 52 підручника.

2. Самостійна робота на сторінці 205 (письмово).


ВИКОНАНІ ЗАВДАННЯ НАДСИЛАЙТЕ НА ЕЛЕКТРОННУ ПОШТУ ЗА АДРЕСОЮ: svitlananepokrita123@gmail.com







Немає коментарів:

Дописати коментар